آخرین اخبار
کد مطلب: 124861
رئيسي در ديدار نمايندگان مجلس:
کشور بدون برنامه بدون ناخدا است/هيچ وقت از اعتماد به جوانان ضرر نکرده‌ام/تا نظام بانکي اصلاح نشود امکان رشد اقتصادي وجود ندارد
تاریخ انتشار : 1396/02/04 09:16:11
نمایش : 1985
کانديداي انتخابات رياست جمهوري با بيان اينکه رئيس جمهور مسئوليت خود در شوراهاي عالي را به وزرا تفيض مي‌کند که اين مناسب نيست گفت: هيچ وقت از اعتماد به جوانان ضرر نکرده‌ام.
به گزارش خبرنگار سلام لردگان؛ به نقل از راه دانا؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيد ابراهيم رئيسي در ديدار نمايندگان مجلس در محل کميسيون تلفيق با ارائه پيشينه‌اي از سوابق و فعاليت‌هاي خود گفت: بنده در سال 1339 در مشهد و در محله مغان به دنيا آمدم. در کودکي طعم فقر، يتيمي و کار را کشيده‌ام و در دوران نوجواني در شهر قم وارد طلبگي شدم.  در دهه 60 نيز به دليل آشنايي با شهيد مظلوم بهشتي وارد عرصه قضايي شدم.

وي افزود: در دهه 60 توفيق احقاق حقوق مردم، برخورد با مفاسد اجتماعي، مقابله با اخلال‌گران عرصه عمومي و کوتاه کردن سايه تروريست‌هاي جنايتکار از سر مردم را داشتم.

کانديداي انتخابات رياست جمهوري با تأکيد بر اينکه در دهه 70 توفيق حضور در سازمان بازرسي کل کشور را داشتم اظهار داشت: در دوران مسئوليتم در سازمان بازرسي تقريباً با همه سازمان‌ها و دستگاه‌ها از نزديک آشنا شدم. در دهه 80 و 90 نيز دو دوره معاونت اول قوه قضاييه را به عهده داشتم که در همکاري قوا و دستگاه‌هاي تصميم گير نقش مهمي داشت.

رئيسي بابيان اينکه در يک سال اخير توفيق خدمت در آستان قدس رضوي را داشته‌ام، افزود: در تمام اين‌يک سال تمام هم‌وغم بنده اجراي منشور هفتگانه رهبر انقلاب در قالب حکم انتساب بنده بود که با تمام وجود تلاش کردم آن را اجرايي کنم. توجه به محرومين، مستضعفان و مسائل فرهنگي سه محور اساسي فعاليت من بود.

وي با اشاره به حضور در عرصه انتخابات رياست‌جمهور، گفت: بنده از ابتدا براي حضور در عرصه انتخابات آمادگي نداشتم اما با مسائلي که پيش آمد و دعوت گسترده علما،‌ نخبگان،‌ دانشجويان و ساير اقشار حجت را بر خود تمام يافتم و در اين عرصه حضور يافتم.

کانديداي انتخابات رياست جمهوري با اشاره به مشکلات موجود در کشور گفت: بنده با توجه به مراجعاتي که در آستان قدس رضوي از ناحيه مردم مشهد و ساير شهرها داشتم، مشکلات مردم را احساس کردم، محرومين، مستضعفين و ساير اقشار مراجعه مي‌کردند و بيشترين حجم مطالبات آن‌ها درخواست کار و دغدغه بيکاري بود.

رئيسي خاطرنشان کرد: اگر بخواهيم به‌صورت واقعي با مشکلات اقتصادي برخورد کنيم ريشه اين مشکلات نارسايي ساختارها است. بعضي مشکلات کشور را درتهديد بيروني و تحريم‌ها،‌بعضي در ساختارها و قوانين و بعضي در ضعف مديريت اقتصادي مي‌بينند که بنده طرفدار نظريه سوم هستم و فکر مي‌کنم اگر ضعف مديريت اقتصادي نباشد ساختارها اصلاح خواهد شد.

وي با تأکيد بر اينکه تحريم و تهديد با مديريت قوي به فرصت تبديل خواهد شد، گفت: بنده با توجه به دو دهه مديريت کلان در کشور و شناخت ساختارها معتقدم که رفع مشکلات قابل تحقق است.

کانديداي انتخابات رياست جمهوري با اشاره به دوران مسئوليت خود در سازمان بازرسي کل کشور اظهار داشت: بعد از پيام مقام معظم رهبري براي مبارزه با فساد در سال 1380 بنده سه نمايشگاه براي رصد فعاليت‌ دستگاه‌هاي اجرايي و اصلاح ساختارها برگزار کردم. کار ما بررسي دقيق و جامع همه فعاليت‌هاي دولت براي تمام مديران عالي، مياني و کارشناسان ارشد کشوري بود. حتي کارشناسان به ما مي‌گفتند مگر شما فلان وزارت خانه تخصصي هستيد که اين‌قدر دقيق و کارشناسي به مسائل نظارت مي‌کنيد؛ ما به آن‌ها مي‌گفتيم با نگاه خودمان مديران را زير ذره‌بين گذاشته‌ايم.

رئيسي، ‌افزود: در اين نمايشگاه‌ها تمامي آسيب‌هاي موجود در حوزه‌هاي اقتصادي،‌اجتماعي و فرهنگي را شناسايي کرديم و به اطلاع مديران رسانديم. 5 هزار نفر از مديران دستگاه‌ها از اين نمايشگاه بازديد کردند و شاهد نگاه منصفانه و آسيب شناسانه و راهکارهاي ما براي حل مشکلات بودند.

وي بابيان اينکه تأکيد بنده به‌جاي آسيب‌شناسي بر آسيب زدايي است،‌اظهار داشت: بنده همواره غصه‌ام اين بوده چرا آسيب زدايي در حاشيه قرار مي‌گيرد. آسيب‌شناسي يک بعد قضيه است اما آسيب زدايي اصل است. امروز بيکاري دغدغه رهبر معظم انقلاب و نمايندگان مجلس است و به نظرم مي‌توان بيکاري را در چارچوب برنامه‌هاي کشور رفع کرد.

کانديداي انتخابات رياست جمهوري با اشاره به عدم ارائه برنامه ششم توسعه به مجلس‌، گفت: براي اولين بار دولت برنامه را به مجلس ارائه نکرد و شما نمايندگان برنامه ششم را به‌صورت طرح ارائه کرديد. البته شما چاره‌اي نداشتيد و کشور نبايد بدون برنامه مي‌ماند. چراکه کشور بدون برنامه بدون ناخدا است و لذا کار مجلس دراين‌باره قابل‌تقدير است.

رئيسي تأکيد کرد: شما در برنامه ششم بر رسيدن نرخ بيکاري به 8 درصد تأکيد کرده‌ايد بنده فکر مي‌کنم با در نظر گرفتن ذخاير و منابع و نيروي انساني کشور اين موضوع نه‌تنها به‌عنوان شعار بلکه يک واقعيت قابل تحقق است.

وي ادامه داد: نرخ بيکاري 8.6 کاملاً قابل تحقق است چراکه ظرفيت نيروي انساني کشور کاملاً عظيم است و مي‌توان گام‌هاي بلندتري در جهت ايجاد شغل،‌ رفع بيکاري و فقرزدايي برداشت. بايد به توانايي درون کشور و مردم اعتماد کنيم.

کانديداي انتخابات رياست جمهوري خاطرنشان کرد: امروز در حوزه‌هاي هوافضا، نانوفنّاوري و فناوري پيشرفت‌هاي فراواني رخ‌داده و دانشمندان اين حوزه گره‌هاي کشور را باز کردند. به نظرم راه اينکه وضعيت کشور را تغيير دهيم اين است که به مردم و جوانان اعتماد کنيم و از نگاه‌هاي حزبي و سليقه‌اي بيرون بياييم و به همه ظرفيت‌ها و افراد دلسوز کشور اطمينان کنيم.

رئيسي بابيان اينکه در مدت حضور در آستان قدس رضوي رويکرد فعاليت‌ها را تغيير داديم، گفت: ما با اتوبوسي از مديران به آنجا نرفتيم بلکه رويکردها در حوزه اقتصادي و فرهنگي را تغيير داديم يعني کارمندان حس تغيير گرفتند و احساس کردند که رويکردها عوض‌شده است. آن‌ها وقتي اين تغيير رويکرد را احساس کردند روند فعاليت‌ها را سرعت بخشيدند. لذا فکر مي‌کنند به دليل همين پشتوانه و تجربه تغيير در وضعيت کشور کاملاً امکان‌پذير است.

وي با تأکيد بر اينکه اصلاح در نظام اقتصادي کشور دغدغه بسيار جدي است،‌ افزود: تا نظام بانکي اصلاح نشود امکان رشد اقتصادي وجود ندارد مثلاً نمايندگان در برنامه ششم يا ساير برنامه‌ها بر کاهش تصدي‌‌گري و افزايش نقش نظارتي و حمايتي دولت تأکيد کردند بايد اين موارد به‌صورت جدي در دستور قرار بگيرد.

کانديداي انتخابات رياست جمهوري با تأکيد بر اينکه امروز وضعيت آسيب‌هاي اجتماعي،‌اقتصاد و فساد اداري مناسب نيست، اظهار داشت: اينکه هر دولتي بگويد دولت قبلي ايراد داشته براي مردم قابل‌قبول نيست. اينکه بتوانيم ساختار فسادزايي را اصلاح کنيم اعتماد آور است يا اينکه مفسدي را شناسايي و تحويل دستگاه قضايي دهيم ما فکر مي‌کنيم در گام اول بايد تغييري در مديريت اجرايي کشور و در گام‌هاي بعدي تحقق کامل قانون اتفاق بيفتد.

رئيسي ادامه داد: مثلاً گاهي درباره حقوق زنان بحث‌هايي را مطرح مي‌کند درحالي‌که ما معتقديم بالاتر از حقوق زنان بحث کرامت زن مطرح است يعني قانون‌هايي نوشته مي‌شود اما اجرايي نمي‌شود. سخن مهم در اصل در عرصه اجرا است.

کانديداي انتخابات رياست جمهوري با تأکيد بر اينکه ميزان زياد توليد پرونده‌هاي قضايي و فساد در کشور مناسب نيست، گفت: اگر دستگاه‌هاي اجرايي بسترهاي فساد را از بين ببرند و آن را اصلاح کنند شاهد توليد کمتر پرونده‌هاي قضايي خواهيم بود. رمز کاهش پرونده‌هاي کيفري و حقوقي اصلاح ساختارها در دستور اجرايي است.

وي درباره نگاهش نسبت به سازمان برنامه‌وبودجه کشور گفت: سازمان برنامه‌وبودجه قوه عاقله‌اي است که برنامه‌ريزي‌هاي کشور در آن انجام مي‌شود و لذا بنده قطعاً اين سازمان را تقويت خواهم کرد. بنده معتقدم ضمن نگاه انقلابي و مديريت جهادي مي‌توان نگاه علمي به مسائل داشت امروز به سه امر جديت علمي، عزم عملي و نگاه به آينده نيازمنديم.

رئيسي همچنين درباره عدم تشکيل شوراهاي عالي کشور، گفت: شوراهاي عالي منبعث از قانون حتماً بايد تقويت شوند مثلاً ستاد مبارزه با مواد مخدر که رئيس آن رئيس‌جمهور است چند جلسه در سال تشکيل مي‌شود؟ بحث بنده اين دولت و آن دولت نيست. اگر شوراهاي عالي که بايد با حضور رئيس‌جمهور تشکيل شود، تشکيل مي‌شد شاهد اين‌همه مشکلات نبوديم. رئيس‌جمهور مسئوليت خود در شوراهاي عالي را به وزرا تفويض مي‌کند که اين مناسب نيست.

کانديداي انتخابات رياست جمهوري همچنين خاطرنشان کرد: هيچ فرد منصفي از وضعيت فعلي راضي نيست ما به‌عنوان دلسوزان و دغدغه‌مندان وضع فعلي را مطلوب و قابل‌تحمل نمي‌دانيم و فکر مي‌کنيم بايد دولتي در تراز دولت اسلامي به‌دوراز همه سلايق تشکيل شود.

وي ادامه داد: بنده از همه ظرفيت‌هاي کشور اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب که در خط امام باشند استفاده خواهم کرد و مي‌توانم کانديدايشان باشم شرط اصلي خط امامي بودن است. پيشينه من نشان مي‌دهد نگاه گروهي و جناحي نداشتم و بايد يک‌بار براي هميشه در کشور مسائل را فارغ از نگاه گروهي، جناحي و حزبي ببينيم. در مجموعه ستادهاي بنده نيز همه سليقه‌هاي سياسي وجود دارد و هر سليقه سياسي درون نظام که قصد حمايت از بنده را دارد  مي‌تواند اقدام کند و راه بسته نيست.

رئيسي در رابطه با برنامه‌اش براي رونق توليد و اشتغال در کشور گفت: برنامه‌ريزي ما براي توليد و اشتغال اين است که 25 درصد واحدهاي تعطيل‌شده در هرسال به مدار توليد بازگردند يعني واحدهاي توليدي بتوانند از همه ظرفيت‌ها استفاده کنند.

کانديداي انتخابات رياست جمهوري همچنين درباره تعطيلي طرح مسکن مهر گفت: مسکن مولد اشغال در کشور بود و متأسفانه در همين زمينه طرح مسکن مهر تعطيل شد اگر اشکالاتي به اين طرح داشتند بايد آن اشکالات را برطرف مي‌کردند نه اينکه کلاً آن را تعطيل کنند. من نمي‌گويم اشکالي وجود نداشته است خودم هم به اشکالاتي برخورده‌ام اما نبايد طرح به‌صورت کامل تعطيل مي‌شد ما علاوه بر برنامه‌هاي کلان برنامه‌هاي خاصي هم براي هم اقليمي داريم.

وي با اشاره به جايگاه زنان در دولت کار و کرامت، گفت: اعتقاد و باور بنده اين است که حقوق زنان کسب جايگاه آنان است و کرامت زنان سقف است. بنده بعدازاينکه به آستان قدس رفتم مرکز امور زنان را تشکيل داده و براي اولين بار خانم‌هايي را در  هيئت‌امناي آستان قدس عضو کردم. زندگي شخصي بنده نيز نشان مي‌دهد که از 30 سال قبل همسر و فرزندانم در عرصه تحصيل و امور اجتماعي فعال بودند و من زمينه رشد آن‌ها را براي حضور در عرصه اجتماعي فراهم کردم.

رئيسي تأکيد کرد: با توجه به امکانات و نيروي انساني کشور فقرزدايي از چهره زيباي کشور کاملاً قابل انجام است. مهم رويکرد يک مدير است و مدير در شکل‌دهي به دولت‌ها نقش زيادي دارد.

وي درباره جايگاه مجلس شوراي اسلامي گفت: اعتقاد و باورم اين است که دولت بايد مورد اعتماد و مورد نظارت مجلس باشد و نظارت‌پذيري نه در حرف بلکه در سلوک بنده بوده است. بنده در قوه قضاييه به‌عنوان يک چهره مبارزه با فساد، ناهنجاري و بي‌نظمي شناخته مي‌شدم.

کانديداي انتخابات رياست جمهوري خاطرنشان کرد: بحث اين نيست که يک روحاني بيايد و يک روحاني ديگر برود رويکرد بنده به اداره کشور نگاه به بيرون نيست ما با بيرون تعامل مي‌کنيم اما راه‌حل مشکلات اقتصادي نگاه به بيرون نيست. نبايد حتي آب خوردن مردم را درگرو نگاه ديگران دانست.

رئيسي با تأکيد بر اينکه داوطلب رياست جمهوري حداقل بايد يک‌بار قانون اساسي را خوانده باشد گفت: دولت در جايگاه قانون‌گذاري نيست البته مي‌تواند لوايحي به مجلس ارائه دهد اما مجلس جايگاه قانون‌گذاري دارد و دولت بايد در عرصه اجرا پيشتاز باشد.

کانديداي انتخابات رياست جمهوري در پاسخ به سؤال يکي از نمايندگان درباره تدريس زبان آذري در مدارس گفت: جايگاه عزيزان آذري بر کسي پوشيده نيست و بنده مکلف به اجراي قانون در دولتم خواهم بود.

وي درباره ستادهاي انتخاباتي‌اش نيز اظهار داشت: بنده به همه‌کساني که دل درگرو انقلاب و نظام‌دارند احساس نزديکي مي‌کنم هيچ‌کسي حق ندارد به نام بنده کانديدايي را تخريب کند اين خلاف شرع و قانون است و فضاي انتخابات را ناسالم مي‌کند.

رئيسي درباره جايگاه اقوام و مذاهب در دولت کار و کرامت گفت: سيستاني و بلوچ هزار سال در کنار هم زندگي کردند اگر فتنه فتنه‌گران نباشند و به اسم شيعه يا سني از قانون و شرع تجاوز نکنند اقوام مشکلي باهم ندارند کسي که به راهبرد اساسي وحدت ملي توجه نمي‌کند نه سني است نه شيعه ما به‌هيچ‌عنوان اقوام را شهروندان درجه 2 نمي‌دانيم و همه شهروندان از حقوق مساوي برخوردارند.

کانديداي انتخابات رياست جمهوري با اشاره به ديدگاهش درباره جوانان گفت: بنده در هرجايي بوده‌ام به جوانان اعتماد کردم و از آن ضرر هم نکردم ما نمي‌توانيم به پيشکسوتان بي‌توجه باشيم اما استفاده از جوانان در پيشرفت کشور بسيار مؤثر خواهد بود.

وي درباره بحث‌هايي که در فضاي مجازي نسبت به او انجام مي‌شود، گفت: حرف‌هاي بسياري درباره بنده مي‌زنند و من مي‌خوانم شايعات و حرف‌ها مطلقاً در من سستي ايجاد نمي‌کند چراکه حضورم همراه بااحساس وظيفه بوده است، تمام تلاشم را خواهم کرد تا معرفي از خود داشته باشم دست زدن به برخي کارها براي رأي جمع‌کردن را قبول ندارم و فکر مي‌کنم که بايد بر اساس يک چارچوب حرکت کنم.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس